ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Παιδιά και διατροφή

Αν αναλογιστούμε πόσο έχουμε όλοι μας αλλάξει τις διατροφικές μας συνήθειες με την πάροδο των χρόνων, τότε πολύ εύκολα μπορούμε να κατανοήσουμε τις αρνήσεις των παιδιών μας να φάνε ή ακόμα και να δοκιμάσουν κάποια συγκεκριμένα φαγητά.


Σίγουρα αυτό έχει να κάνει:
1. με τα χαρακτηριστικά του κανενός, δηλαδή τα γούστα του,


2. τις ανάγκες του οργανισμού του. Ο οργανισμός μας μας ωθεί από μόνος του σε διατροφικές ομάδες, που έχουμε ανάγκη οργανικά. (Από μικρός ακόμα και τώρα δεν πλησιάζω το τυρί. Σε μια εξέταση δυσανεξίας όχι πριν πάρα πολλά χρόνια, φάνηκε πως ο οργανισμός μου δυσκολευόταν να μεταβολίσει το τυρί, ενώ ζητούσε το γιαούρτι λόγω ενός ενζύμου που υπήρχε μέσα του και για αυτόν ακριβώς τον λόγο το ζητούσα τόσο πολύ στην διατροφή μου. Δεν χρειάζεται φυσικά να σας πως, πόσες φορές άκουσα από τους δικούς μου, πως δεν πρόκειται να μεγαλώσω χωρίς τυρί ή να κάνω γερά κόκαλα ή να γίνω καλός αθλητής!!!)


3. το πόσες φορές ένα παιδί βλέπει ένα φαγητό στο τραπέζι της οικογένειας. Ένα παιδί για να φτάσει να αρνηθεί να φάει ή να δοκιμάσει ένα φαγητό, θα πρέπει πρώτα να το έχει διαθέσιμο τουλάχιστον 10 φορές. Είναι λάθος να αντικαθιστούμε άμεσα ένα φαγητό που δεν είναι στις άμεσες προτιμήσεις του με ένα άλλο που ξέρουμε σίγουρα πως το αγαπά. Έτσι το παιδί μας να προσπαθήσει τουλάχιστον να το δοκιμάσει και θα μάθει πως το διατροφικό πλάνο της οικογένειας είναι κάτι υπαρκτό και σεβαστό.


4. με τα μηνύματα που λαμβάνει από τον κοινωνικό του περίγυρο. Για ένα παιδί η επιλογή ενός φαγητού είναι και κοινωνική ένταξη σε μια ομάδα παιδιών που τρώνε το ίδιο φαγητό. Γι’ αυτό και οι διαφημίσεις φαγητών ή σνακς κάνουν τα συγκεκριμένα προϊόντα εξαιρετικά δημοφιλή στα παιδιά και ταυτόχρονα δημιουργούν ταυτότητες για την γενιά τους και την ηλικία τους. Επίσης η προτίμηση κάποιων φαγητών ή και ολόκληρων διατροφικών ομάδων έχει να κάνει στην συνείδηση πολλών παιδιών και με το κοινωνικό status. (Κάποιος μαθητής μου κάποτε σε σχολείο κοινωνικών ευαίσθητων ομάδων σε μη προνομιούχο προάστιο της Αθήνας στην προτροπή μου να φάει κάποιο φρούτο που θα φέρει από το σπίτι του αντί του οποιουδήποτε τυποποιημένου είδους από το κυλικείο του σχολείου, μου απάντησε : ‘’…τι είμαι Κύριε, φτωχός να φέρω φρούτο από το σπίτι μου;)


5. το παράδειγμά μας. Δεν είναι δυνατόν να γαλουχηθεί ένα παιδί στις αρχές της σωστής διατροφής αν μας βλέπει – και με το ‘’μας’’ εννοώ οικογένεια και δασκάλους – σε άλλου είδους συνήθειες και τακτικές. Περιβάλλον το οποίο έχει συνείδηση ενός τρόπου ζωής με βασικές αρχές την άσκηση και την σωστή διατροφή είναι το καλύτερο σχολείο για έναν νέο άνθρωπο, που ξεκινάει να χτίσει τις βάσεις της ίδιας του της ζωής. (Ο συγκεκριμένος μαθητής μου μετά από λίγους μήνες αυθόρμητα πρόσθεσε τα φρούτα στην σχολική του διατροφή και χωρίς να χρειαστεί να του ξαναπώ τίποτα, αφού για έναν ολόκληρο χρόνο με έβλεπε με μια μπανάνα στο χέρι και μια χούφτα αμύγδαλα για το προσωπικό μου γεύμα).


6. την επινοητικότητά μας. Είναι σίγουρο πως όλα αυτές οι κατηγορίες τροφών, που δεν είναι πολύ δημοφιλείς στις τάξεις των παιδιών, μπορούν να ανέβουν πολύ περισσότερο στην συνείδησή τους αν αποκτήσουν μια άλλη πιο παιχνιδιάρικη εικόνα. Τα μπιζέλια, τα μπρόκολα και τα καρότα μπορούν να γίνουν ωραιότατοι πολύχρωμοι πουρέδες ή ακόμα και να προστεθούν μέσα σε κιμάδες και πίτες χωρίς να γίνουν άμεσα αντιληπτά. Ή ακόμα μια πατάτα βραστή μπορεί να αδειάσει, να γεμίσει με ένα από αυτούς τους πρωτότυπους πουρέδες, να αποκτήσει κατάρτι από ένα κριτσίνι ολικής άλεσης, που θα την μετατρέψει σε ένα πλοίο, το οποίο μπορούμε να βάλουμε να πλεύσει σε μια θάλασσα από άπαχο γιαούρτι, εξάπτοντας την φαντασία των παιδιών, αλλά και προσφέροντάς τους βασικές διατροφικές ομάδες, όπως πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και βιταμίνες, κάνοντας το γεύμα του πλήρες!!!
Τελικά όλη αυτή η προσπάθεια προσέγγισης κάνει και εμάς τους ίδιους να αισθανθούμε και πάλι λίγο παιδιά.
Εξάλλου το ταξίδι της διατροφής είναι ένα ταξίδι γνώσης, διασκέδασης και υγείας!!!

 

Nίκος Μιχαλόπουλος
Συγγραφέας Παιδικών βιβλίων Εκπαιδευτικός
Αθλητής-Μέλος του μεγαλύτερου αθλητικού και φιλανθρωπικού ιδρύματος στον κόσμο, του LAUREUS SPORT FOR GOOD FOUNDATION, που χρησιμοποιεί τον αθλητισμό ως μέσο για θετικές κοινωνικές αλλαγές.
Συγγραφέας του best seller ‘’ΠΕΝΤΕ ΣΩΜΑΤΟΦΥΛΑΚΕΣ ΚΛΕΙΣΜΕΝΟΙ ΣΤΟ ΨΥΓΕΙΟ’’ μαζί με την Παγκόσμια Πρωταθλήτρια του ακοντισμού Άννα Βερούλη. Ένα βιβλίο εγκεκριμένο από τα Υπουργεία Παιδείας Ελλάδας και Κύπρου που βρίσκεται ήδη στην 17η έκδοσή του και έχει μεταφερθεί στην θεατρική σκηνή.
Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΑΓΚΥΡΑ, όπως και το cd με τα τραγούδια της θεατρικής παράστασης.

Πηγή: www.aLaChef.gr